1 (12) 2000

Ekumenizm

POBIERZ BEZPŁATNY PDF

Spis Treści

Dodatek teofila

    Philospohia viva teofila

      Spory, dyskusje, polemiki teofila

        Rozmowa teofila

        • Dialog – nadzieja wspólnego poszukiwania Boga rozmowa z o. Tomaszem Golonką OP
        • Zielone światło dla ekumenii rozmowa z o. Maciejem Ziębą OP
        • Ożywić ducha ekumenizmu rozmowa z Janem A. Kłoczowskim OP

        Ankieta teofila

          Artykuły teofila

          • „Monos” – człowiek wezwany do jedności o. Michał Zioło OP
          • Ku dialogowi chrześcijańsko-żydowskiemu ks. Michał Czajkowski
          • Czy możliwy jest głęboki dialog chrześcijańsko-żydowski Stanisław Krajewski
          • Ekumenia wkracza na nowy gościniec ks. Alfons J. Kijas OFMconv
          • „Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu” – refleksja ks. Roman Mikler
          • Kłopoty z ekumenizmem – raport z frontu wschodniego Andrzej Bielat OP
          • Rozmyślania o jedności kościołów ks. Witold Maksymowicz
          • Historia ekumenizmu na Węgrzech Józef Puciłowski OP
          • Parę słów o ekumenizmie praktycznym Tytus Piłat OP
          • Modlitwa – droga pojednania i przebaczenia Michał Adamski OP
          • Obowiązek, od którego nie można wię wymówić Marek Nowak OP
          • Arystoteles i święty Tomasz z Akwinu o powszechnie dzielonych przekonaniach Kurt Pritzl OP

          Horyzonty teofila

            Dominikalia teofila

              Wykład teofila

                Poezja teofila

                  inne

                  Żyjemy w trudnej, choć pełnej nadziei „epoce ekumenicznej łaski”. Świadczy o tym chociażby podpisana niedawno między katolikami a protestantami „Wspólna deklaracja o usprawiedliwieniu”. Jest to z pewnością powiew Ducha Świętego, który stanowi Źródło jedności. Wydaje się, że i nasze „redakcyjne żagle” pochwyciły nieco z tego ożywczego tchnienia, co zaowocowało obecnością na łamach Teofila tematyki ekumenicznej. Cieszymy się, że numer ten mógł powstać także dzięki współpracy duchownych z Kościoła ewangelicko-augburskiego i z Kościoła prawosławnego. Zarazem nieprzypadkowo rozpoczynamy od przedstawienia, często nierozumianej i niedowartościowanej w Polsce, kwestii dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Bo jak powiedział Jan Paweł II, religia żydowska jest dla chrześcijaństwa rzeczywistością wewnętrzną, a stosunek do niej jest inny, aniżeli do jakiejkolwiek religii. Stąd zamieściliśmy również wypowiedź członka Gmin Żydowskiej.
                  Istotne jest także dostrzeżenie wymiaru duchowego ekumenizmu, którego serce stanowi modlitwa. Z powodzeniem może on karmić się także doświadczeniem życia mniszego, z jego fundamentalną zasadą szacunku dla drugiego człowieka.
                  Przygotowując materiał, zadawaliśmy sobie pytanie, czy aby znaczna cześć polskich dominikanów nie popadła w „ekumeniczną drzemkę”. Jakkolwiek brzmiałaby odpowiedź na to pytanie, mamy nadzieję, że lektura niniejszego Teofila przyczyni się do wzmożenia zainteresowania ekumenizmem i pobudzi do owocnej posługi jednania.

                  POBIERZ BEZPŁATNY PDF