2 (18) 2002

Studiując w Kościele

POBIERZ BEZPŁATNY PDF

Spis Treści

Dodatek teofila

    Philospohia viva teofila

      Spory, dyskusje, polemiki teofila

        Rozmowa teofila

        • O studiowaniu w Ameryce rozmowa z Jarosławem Kupczakiem OP

        Ankieta teofila

        • Jakie studia ? – ankieta Teofila J. Bagrowicz, T. Dzidek, M. Grabowski, W. Myszor, E. Staniek, T. Węcławski, Z. Włodek

        Artykuły teofila

        • Co to jest studiowanie ? Piotr Augustyniak OP
        • Studia w życiu kapłana Robert Plich OP
        • O specjalistach, mędrcach i „faktach upartych” Janusz Pyda OP
        • O pokusie sekciarstwa w studiowaniu Piotr Lichacz OP
        • O Marii, Pitagorasie i studiach teoretycznych Maciej Roszkowski OP
        • Pomiędzy studium a schole Łukasz Popko OP
        • Podobieństwo rzeczy niepodobnych Janusz Pyda OP
        • Psim Swędem Wojciech Jędrzejewski OP
        • Studiowanie jako sposób bycia nowym człowiekiem Łukasz Kołoczek OP

        Horyzonty teofila

          Dominikalia teofila

          • Biblioteka w dominikańskim studiowaniu Andrzej Potocki OP
          • Zadanie dominikańskiego domu studiów we współczesnej Ameryce Alisdair MacIntyre

          Wykład teofila

            Poezja teofila

              inne

              Jak uczyć kandydatów do kapłaństwa w Kościele katolickim, aby byli dobrymi księżmi i nauczycielami ? Jakiej formacji mamy się oddać, aby nie obrażać w przyszłości Pana Boga i nie karykaturalizować oblicza Kościoła.

              W gronie redakcji Teofila podjęliśmy się próby utworzenia numeru, który będzie zawierał materiał dotyczący niektórych aspektów realizowanie formacji intelektualnej w seminariach duchownych. Sami jesteśmy w trakcie takiej formacji i niejako „na gorąco” rodzą się w nas pewne przemyślenia, których słuszność chcielibyśmy poddać weryfikacji. Oprócz doświadczenia bycia formowanymi w przeróżny sposób mamy możliwość obserwowania takiej formacji w postawach naszych poprzedników- młodych i nieco starszych kapłanów -w ich codziennej pracy.To też wpływa na kształt naszych intuicji. Swoją rolę odgrywa również zmieniająca się w zawrotnym tempie sceneria kulturowa misji Kościoła.

              To wszystko skłania nas do przeprowadzenia nieco bardziej systematycznej refleksji. Oczywiście, będzie to próba jedynie ponowienia namysłu, gdyż sam temat- jako uwarunkowany zmiennymi okolicznościami -był wielokrotnie podejmowany. Ufamy, że wysiłek myślenia na tej płaszczyźnie nie będzie bezowocny ani dla obecnie odpowiedzialnych za formację intelektualną w seminariach duchownych, ani dla samych seminarzystów, spośród których z pewnością wyłoni się w przyszłości kadra nowych formatorów.

              Mamy też nadzieję, że zawarte w tym numerze myśli nie będą bez znaczenia dla szerszego grona czytelników, którym los Kościoła nie jest obojętny i którzy- dla praktyki wiary -są niejako skazania na taki czy inny poziom duszpasterzy.

              Kilka artykułów dotyczy wreszcie najogólniej pojmowanej idei studiowania. koniecznej dla niego postawy, warunków, które muszą być spełnione, aby nauka nie stała się z jednej strony ideologia, z drugiej zaś jedynie miłą i niezobowiązującą formą spędzania czasu. W tych tekstach chcieliśmy się podzielić z Wami własnym doświadczeniem studiowania: tym, jaką posiada ono dla nas wartość i czym jest w naszym życiu.

              POBIERZ BEZPŁATNY PDF