1 (21) 2005

Kto będzie zbawiony?

KUP NUMER

Spis Treści

Dodatek teofila

    Philospohia viva teofila

      Spory, dyskusje, polemiki teofila

        Rozmowa teofila

          Ankieta teofila

          • Ostrożnie z tą teologią pluralizmu religijnego Ks. Zygfryd Glaeser
          • Umiarkowane „tak” dla niektórych religii poza – chrześcijańskich Ks. Józef Herbut
          • Przede wszystkim trzeba pogłębić swoja wiarę Zdzisław Kijas OFMConv
          • Trzeba rozróżnić między tym, czego Bóg „chce” a tym, co „dopuszcza” Ks. Łukasz Kamykowski
          • Pluralizm w teologii jest nie tylko dopuszczalny, ale wręcz nieunikniony Jacek Salij OP
          • Łaska Boga działa nie tylko w granicach chrzescijanstwa Wiesław Szymona OP

          Artykuły teofila

          • To Bóg zbawia, nie religia Don Dawid Foster OSB
          • Teologia pluralizmu religijnego Jacquesa’a Dupuis Karol Karbownik OP
          • Św. Tomasz a powszechne zbawienie Jacek Kaniewski OP
          • „Nadzieja powszechnego zbawienia” w duchowości dominikańskiej Jan Nalepa OP
          • „Trylogia mesjańska”. Prorok Izajasz o Zbawicielu Jarosław Kołak OP
          • Kim dla muzułmanina jest Jezus Syn Maryi? Adam Dobrzynski OP
          • Parę słów na temat przyjścia Pana Paweł Trzopek OP
          • Nadzieje współczesnego chrześcijanina Stanisław Obirek SJ

          Horyzonty teofila

          • Tkając sieci życia – teologiczna refleksja na temat azjatyckiej tradycji Philip Pan Yung Ta OP
          • Prawda o człowieku: biblijna czy psychologiczna? ks. Bronisław Grulkowski
          • Ocalona z Sodomy Wojciech Surówka OP
          • Kogo i co trapi w Warszawie najbardziej? Justyna Dorożała

          Dominikalia teofila

          • Miracula Beati Dominici Jarosław Kołak OP

          Wykład teofila

          • Tomasz z Akwinu – przeszkoda czy pomoc w dialogu ekumenicznym z protestantyzmem? Otto Hermann Pesch

          Poezja teofila

            inne

            Bóg chce zbawienia wszystkich ludzi bez wyjątku. „Jest to dobre i miłe w oczach, Zbawiciela naszego, Boga, który pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2, 3–4).

            Czy to oznacza jednak, ze wszyscy zostaniemy zbawieni? Św. Paweł powiada: „Bez wiary nie można podobać się Bogu. Przystępując bowiem do Boga musimy uwierzyć, ze Bóg jest i ze wynagradza tych, którzy Go szukają” (Hbr 11, 6). Sobór Trydencki zaś w oparciu o te słowa naucza: „Wiara jest początkiem zbawienia człowieka, podstawą i korzeniem wszelkiego usprawiedliwienia; bez niej nie można podobać się Bogu, ani wejść do wspólnoty jego dzieci” (Denz. 801).

            Jak zatem pogodzić powszechna zbawcza wole Boga z koniecznością wiary? Czy ci wszyscy, którzy nie poznali Chrystusa będą zbawieni? Czy poza widzialnymi granicami Kościoła, człowiek w każdym czasie może się zbawić? Czy inne religie maja swe własne znaczenie w Bożym planie zbawienia ludzkości, czy tez stanowią po prostu przeszkodę w rozpowszechnianiu się misji chrześcijańskiej w świecie? (Jacques Dupuis). Czy zbawienie przychodzi poprzez religie, czy pomimo niej? Z drugiej zaś strony, czy sama wiara wystarczy, by być pewnym tego, ze będziemy zbawieni? A co z tymi, którzy odeszli od Chrystusa świadomie?

            Te wszystkie pytania niepokoją. Zmuszają do poszukiwania odpowiedzi. Czy potrafimy jednak wyjaśnić do końca to, co stało się w osobie Jezusa Chrystusa? Zapewne człowiek sam nie jest w stanie uzasadnić tego wyboru, w którym kryje się tajemnica zarówno wolności i miłości Boga, jak również tajemnica boskiego sposobu zdobycia ludzkiej wolności. Niepojęty działa w sposób niepojęty dla człowieka (św. Ambroży). Niewiele pomogą tu nawet najlepsze systemy i syntezy teologiczne. Nie zwalnia nas to jednak od podejmowania wysiłków do pogłębienia wniknięcia w tajemnice zbawienia. Do odczytania na nowo prawdy o zbawieniu, które przyniósł Jezus Chrystus.

            Dlatego w tym numerze Teofila stawiamy pytanie, które dwa tysiące lat temu zadali uczniowie Jezusowi, po Jego rozmowie z bogatym młodzieńcem: „Panie, któż będzie zbawiony”? (por. Mk 10, 26; Łk 18, 26; Mt 19, 25).

            KUP NUMER