2 (24) 2006

Czy należy bać się islamu?

KUP NUMER

Spis Treści

Dodatek teofila

    Philospohia viva teofila

      Spory, dyskusje, polemiki teofila

        Rozmowa teofila

        • Dlaczego warto zajmować się islamem? ks. Krzysztof Kościelniak

        Ankieta teofila

        • Muzułmanie nie mają monopolu na fundamentalizm Selim Chazbijewicz
        • Nie dajmy się zwariować Janusz Danecki
        • Trzeba spojrzeć również w siebie Marek M. Dziekan
        • Kilka uwag o ignorancji Agata S. Nalborczyk
        • Terroryzm nie ma nic wspólnego z islamem Marcin Styszyński

        Artykuły teofila

        • Być muzułmaninem, to poddać się woli Allaha Leszek Musa Czachorowski
        • Kult świętych mężów w islamie Elżbieta Wnuk–Lisowska
        • Muzułmanin – mistyk czy polityk? Sebastian Michalak
        • Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o dżihadzie Aleksandra Łojek–Magdziarz
        • Kiedy muzułmanin porzuca swa wiarę. Apostazja w islamie Ignacy Nasalski
        • Czy istnieje „polski islam”? O islamie i muzułmanach w Polsce Tomasz Stefaniuk
        • Kim są polscy muzułmanie? Paweł Kubicki
        • Co wiemy o islamie? Polacy wobec islamu i muzułmanów Katarzyna Górak-Sosnowska
        • Szukajmy tego, co nas łączy. Kościół katolicki wobec islamu Eugeniusz Sakowicz
        • Jak głosić Ewangelię w krajach muzułmańskich? Jacek Wróblewski M.Afr
        • Prześladowani potrzebują naszego głosu. Sytuacja chrześcijan w krajach muzułmańskich Tomasz Korczyński
        • Tego nie było w mediach Paweł Krupa OP
        • Jak mówić o Bogu? Piotr Sikora

        Horyzonty teofila

        • Duchowo–cielesne zmagania antropologii Andrzej Marzec OP
        • Patrzeć i widzieć. Esej o fenomenologii Dominik Rogóż OP

        Dominikalia teofila

        • Wariat czy święty? Dominikański arabista Buenhombre Paweł Krupa OP

        Wykład teofila

        • „Gerere personam Christi” Guido Vergauwen OP

        Poezja teofila

          inne

          Islam ma złą reputację. Jest uważany za jedno z podstawowych zagrożeń dla tych wszystkich wartości, które związane są ze światem Zachodnim. Zamach na Word Trade Center, pojawienie się Al–Qaidy, wojna w Zatoce, to tylko niektóre tematy, które są naszym co-dziennym pokarmem. Najczęściej rodzą one irracjonalny strach przed islamem. Fałszywe wyobrażenia, nieaktualne od lat, powracają silniej niż kiedykolwiek: islam, zredukowany do jednego modelu, staje się synonimem świętej wojny (dżihad), niepohamowanej ekspansji i terroryzmu. Ta nieufność potęguje się w miarę jak kwestie, wobec których islam stawia społeczeństwa laickie, stają się częścią dyskusji publicznej.

          Powielanie negatywnych stereotypów na temat islamu oraz uogólnianie zagrożenia ze strony niewielkich grup ekstremistów nie są dobrym sposobem odpowiedzi na te wszystkie wyzwania, jakie dzisiaj przed nami stają. Jesteśmy przekonani, że jedynie otwarta i uczciwa debata nad istniejącymi różnicami może doprowadzić do zburzenia murów nieporozumienia i uprzedzenia między nami.

          Chcąc zrozumieć współczesność, w której spotkanie islamu z Zachodem jest wydarzeniem nie dającym się uniknąć, musimy przede wszystkim uwolnić się od szablonowego myślenia. Nie ma ono nic wspólnego z prawdą, a kojarzyć się może jedynie z przysłowiową etyką Kalego, według której zawsze my jesteśmy dobrzy, a źli oni są. Jedynie wspólne rozwiązywanie problemów współczesności jest szansą na pokojowe współistnienie i wzajemne zrozumienie. Dialog jest faktycznie jedyną akceptowalną drogą czynienia nas bliższymi sobie. Dialog – po obu stronach – jest konieczny, jeśli chcemy przezwyciężyć przeszłe i obecne urazy, konfrontacje, wrogości czy nienawiści. Przemoc rodzi jedynie przemoc.

          Wychodząc naprzeciw tym wszystkim potrzebom, przygotowaliśmy najnowszy numer Teofila, który – mamy nadzieję – pozwoli naszym Czytelnikom spojrzeć na islam z szerszej perspektywy.

          Niektóre zamieszczone w tym numerze Teofila artykuły, zostały wygłoszone w ramach sympozjum „Wobec islamu – w klimacie dialogu kultur i religii” (Warszawa–Służew, 22.03.2006), zorganizowanego przez o. Andrzeja Potockiego OP, wicerektora Kolegium Filozoficzno–Teologicznego Dominikanów w Warszawie.

          KUP NUMER