(29) 2011

Czy ja jestem Żydem?

KUP NUMER

Spis Treści

Dodatek teofila

    Philospohia viva teofila

      Spory, dyskusje, polemiki teofila

        Rozmowa teofila

        • Relacja zawsze wyjątkowa Michael Schudrich

        Ankieta teofila

        • Cel i bezcelowość dialogu Stanisław Krajewski
        • Żyd jest w chrześcijaninie, gdy jest on chrześcijaninem naprawdę Marta Titaniec

        Artykuły teofila

        • Zakonnice, które modlą się po hebrajsku Anne Denise Rinckwald, Anna Bodzińska
        • Dialog to nie rozmowa przy herbacie Emily Soloff
        • Wsłuchując się razem w szmer łagodnego powiewu Yossi Klein Halevi
        • Od historycznej przeszłości do teologicznej przyszłości Alon Goshen-Gottstein
        • Traktat przeciwko Żydom św. Augustyn
        • „Kto spotyka Jezusa Chrystusa, spotyka judaizm” Marek Nowak OP
        • Więcej niż cmentarzysko Kate Craddy
        • Filozofia religijna Abrahama Joshuy Heschela Michał Laskowski OP
        • Abraham Joshua Heschel. Teolog i polityk David Novak
        • Człowiek staje się w mowie miłości! Gramatyka Erosa w filozofii Franza Rosenzweiga Grzegorz Dąbkowicz OP

        Horyzonty teofila

        • Homo electronicus. Czy potrzebujemy nowej definicji człowieka? Dominik Jarczewski OP

        Dominikalia teofila

        • Początki obecności dominikanów we Wrocławiu Piotr Geisler OP

        Wykład teofila

        • Kościół a kultura Guy Bedouelle OP

        Poezja teofila

          inne

          W najnowszym Teofilu w tematykę dialogu wprowadzi nas wywiad z Naczelnym Rabinem Polski, Michaelem J. Schudrichem. Kolejne artykuły opiszą doświadczenia dialogu pomiędzy naszymi religiami. Teksty autorów żydowskich pozwalają zobaczyć, w jaki sposób Żydzi postrzegają chrześcijan i jak odnoszą się do wspólnej historii. Niektóre z przedstawionych interpretacji są z pewnością dla chrześcijanina trudne lub niemożliwe do przyjęcia. A jednak warto się w nie wczytać, by nasz dialog nie okazał się jedynie dwustronnym monologiem.

          Następnie poznamy chrześcijańską stronę dialogu. Tę część otworzy publikacja pierwszego w języku polskim tłumaczenia Traktatu św. Augustyna przeciwko Żydom. Jednak od czasu jego powstania stanowisko Kościoła w sprawie judaizmu przeszło głęboką ewolucję, co widać szczególnie w artykule o. Marka Nowaka OP. Tym bardziej warto czytać oba teksty łącznie, aby w ten sposób móc docenić drogę, którą już pokonaliśmy we wzajemnym zbliżeniu.

          Uzupełnieniem perspektywy religijnej o płaszczyznę stosunków polsko-żydowskich jest artykuł Kate Craddy prezentujący konkretne inicjatywy wspólnego przepracowywania przeszłości. Wątki „narodowe” obecne są również w innych artykułach i wywiadach. Na koniec dwóch naszych braci wprowadzi nas w myśl dwudziestowiecznych teologów i filozofów żydowskich – Abrahama J. Heschela i Franza Rosenzweiga, których dorobek w ostatnich latach staje się w Polsce coraz bardziej popularny. W rozumieniu Heschela pomoże nam jego uczeń, rabin David Novak.

          KUP NUMER