1 (01) 1992

Poznanie

POBIERZ BEZPŁATNY PDF

Spis Treści

Dodatek teofila

    Philospohia viva teofila

      Spory, dyskusje, polemiki teofila

        Rozmowa teofila

        • Cóż to jest prawda ? – zapis spotkania Paula Ricoeura z dominikanami rozmowa z Paulem Ricoeurem

        Ankieta teofila

          Artykuły teofila

          • Niepoznawalność Boga u św. Tomasza Aleksander Klima
          • Recenzja Cezary Binkiewicz
          • Poznanie Boga według transcendentalnej metody Karla Rahnera Andrzej Kuśmierski
          • Recenzja Zbigniew Bomert
          • Pytanie o sens i wartość metafizyki, czyli Leszka Kołakowskiego zmagania z horrorem Artur Sporniak
          • Przyjaźń u Syracha: Przyjaciel – ten który jest wierny Jacek Krzysztofowicz
          • Przyjaźń u Syracha: Przyjaciel jako doradca Michał Romanek
          • Ricoeur, czyli nędza i wielkość filozofii Zdzisław Szmanda
          • Gdzie jest Bóg ? Teologia poza filozofią Artur Sporniak
          • Teologia bez metafizyki Tadeusz Bartoś

          Horyzonty teofila

            Dominikalia teofila

            • Duchowość św. Tomasza z Akwinu Walter Principe

            Wykład teofila

              Poezja teofila

                inne

                Teofil jest pismem studiujących dominikanów, którzy chcą ze sobą współdziałać i dzielić się swoimi poszukiwaniami i odkryciami. Trzeba pamiętać, że są to poszukiwania i odkrycia tych, którzy zaczynają dopiero stawać w szrankach Królowej Nauk i jej ancillae. Jak sama nazwa wskazuje, nie jesteśmy \"Ethosem\", ani \"Logosem\" - nie chcemy stwarzać nawet pozorów bycia konkurencją dla tego typu znakomitych tytułów. Chcemy zdawać sprawę z pytań, wahań i niepokojów, a także nadziei i radości, które rodzą się w naszej pracy.
                Będziemy starali się proponować Wam artykuły dopracowane, na które liczymy zwłaszcza ze strony autorów starszych. Lecz będzie w Teofilu miejsce również dla dobrze napisanych wprawek i ćwiczeń, krótkich analiz, a z drugiej strony - dla prowizorycznych, często hipotetycznych syntez \"z lotu ptaka\", które są jedynie szkicem pomocnym w przyszłych studiach.
                Niezależnie od rodzaju tekstów, naszym celem zgodnie z podtytułem jest, aby wszystko co drukujemy spełniało rolę prowokacji. Nie chodzi nam o prowokację, która jest sztuką dla sztuki, zabawą, czy żonglowaniem ideami. Chcemy raczej odkrywać prowokację, która zawarta jest w samej rzeczywistości, w prawdach wiary i w świecie, który nas otacza. Takiej prowokacji chcemy szukać, takiej prowokacji Teofil ma służyć.
                Teofil chce stać się miejscem spotkania filozofii i teologii, a także teologii i duchowości. Nie tylko przez umieszczenie artykułów z tych kilku dziedzin w jednym numerze, ale w przyszłości być może przez poszukiwania w poprzek takich podziałów.
                Chcemy też być - co ważniejsze - miejscem spotkania studentów z wykładowcami. Teofil chce łączyć dominikanów we wspólnym poszukiwaniu prawdy, które nigdy się nie kończy, które niezależnie od wieku i przeczytanych książek trzeba zaczynać wciąż na nowo.
                Nie uda się tego zrealizować bez Waszej pomocy. Tylko razem - wzajemnie się wspierając i poprawiając - możemy poznawać prawdę, a cujus cognitione dependet tota hominis salus, quae in Deo est.
                Numer, który oddajemy dziś w Wasze ręce ma dwa tematy wiodące. Pierwszy z nich to problem poznania i niepoznawalności Boga, zaprezentowany w optyce klasycznej i ujęciu współczesnym. A drugi wielki temat to pytanie o prawdę i - ściśle z nim związane - pytanie o rolę i miejsce metafizyki w naszym poznawaniu Boga i rzeczywistości.
                Mamy nadzieję, że po radościach świętowania, praca intelektualna z Teofilem będzie dla Was z utęsknieniem oczekiwaną przyjemnością.
                Wszystkim naszym Czytelnikom życzymy głębokiego i owocnego spotkania z Przychodzącym Panem.

                POBIERZ BEZPŁATNY PDF