Spis Treści
Teofil jest pismem studiujących dominikanów, którzy chcą ze sobą współdziałać i dzielić się swoimi poszukiwaniami i odkryciami. Trzeba pamiętać, że są to poszukiwania i odkrycia tych, którzy zaczynają dopiero stawać w szrankach Królowej Nauk i jej ancillae. Jak sama nazwa wskazuje, nie jesteśmy \"Ethosem\", ani \"Logosem\" - nie chcemy stwarzać nawet pozorów bycia konkurencją dla tego typu znakomitych tytułów. Chcemy zdawać sprawę z pytań, wahań i niepokojów, a także nadziei i radości, które rodzą się w naszej pracy.
Będziemy starali się proponować Wam artykuły dopracowane, na które liczymy zwłaszcza ze strony autorów starszych. Lecz będzie w Teofilu miejsce również dla dobrze napisanych wprawek i ćwiczeń, krótkich analiz, a z drugiej strony - dla prowizorycznych, często hipotetycznych syntez \"z lotu ptaka\", które są jedynie szkicem pomocnym w przyszłych studiach.
Niezależnie od rodzaju tekstów, naszym celem zgodnie z podtytułem jest, aby wszystko co drukujemy spełniało rolę prowokacji. Nie chodzi nam o prowokację, która jest sztuką dla sztuki, zabawą, czy żonglowaniem ideami. Chcemy raczej odkrywać prowokację, która zawarta jest w samej rzeczywistości, w prawdach wiary i w świecie, który nas otacza. Takiej prowokacji chcemy szukać, takiej prowokacji Teofil ma służyć.
Teofil chce stać się miejscem spotkania filozofii i teologii, a także teologii i duchowości. Nie tylko przez umieszczenie artykułów z tych kilku dziedzin w jednym numerze, ale w przyszłości być może przez poszukiwania w poprzek takich podziałów.
Chcemy też być - co ważniejsze - miejscem spotkania studentów z wykładowcami. Teofil chce łączyć dominikanów we wspólnym poszukiwaniu prawdy, które nigdy się nie kończy, które niezależnie od wieku i przeczytanych książek trzeba zaczynać wciąż na nowo.
Nie uda się tego zrealizować bez Waszej pomocy. Tylko razem - wzajemnie się wspierając i poprawiając - możemy poznawać prawdę, a cujus cognitione dependet tota hominis salus, quae in Deo est.
Numer, który oddajemy dziś w Wasze ręce ma dwa tematy wiodące. Pierwszy z nich to problem poznania i niepoznawalności Boga, zaprezentowany w optyce klasycznej i ujęciu współczesnym. A drugi wielki temat to pytanie o prawdę i - ściśle z nim związane - pytanie o rolę i miejsce metafizyki w naszym poznawaniu Boga i rzeczywistości.
Mamy nadzieję, że po radościach świętowania, praca intelektualna z Teofilem będzie dla Was z utęsknieniem oczekiwaną przyjemnością.
Wszystkim naszym Czytelnikom życzymy głębokiego i owocnego spotkania z Przychodzącym Panem.